Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

Hajóbemutató
Impression 434


A hajó - leánykori nevén Impression 431-es - 2004-ben született, az Elan új cruiser osztályának nyitó tagjaként. Korábban nem volt ilyen. Egyetlen Elan sorozat létezett. Azóta már van Performance - verseny osztály - és a "jó öreg" klasszikus család, amelyben a megszokott Elan hajókat találjuk. Az Impression igazi kompromisszummentes túrahajó. Vagy talán mégsem? Azt hiszem Rob Humphreys nem tud lassú hajót tervezni. Genetikailag képtelen rá. Ugyan egy csinos bálna lányt rajzolt, de azért gyors is lett a "kicsi". A belső tervezésért Boris Lubej felel.

A kenesei hajókiállításon beszéltük meg az Elan-forgalmazó Scholtz Imrével, hogy vitorlázunk egyet a hajóval. A kikötőben a hatalmas 434-es nem tűnt fürge jószágnak, és igazán szépnek sem. A kis gumi motorosommal voltunk vízen, amikor kijöttek vele a kikötőből. Milyen jól néz ki! - szaladt ki a számon. Felváltva dicsértük. Jól áll neki a fehér szín, elegáns, kimondottan szép és így tovább. Nem tudtunk betelni vele. Ez a hajó a vízre született, állapítottam meg magamban. Itt mutat igazán. Átmásztam rá és elkezdtük kicsomagolni a vitorlákat.

 

Klassz, nyolccsomós szélben, alapjáraton motoroztunk Kenese előtt mialatt igyekeztünk felhúzni a nagyvitorlát. Óvatosan kell kezelni, nehogy elakadjon a halfej a lasyjack köteleiben. Jó dolog az árbocba tekerhető nagyvitorla, amikor fel vagy le kell szerelni, és hát nagyon jó a telilatnis, amikor vitorlázni kell. Öten vagyunk a fedélzeten, de a cockpitban szinte elveszünk. A génuacsörlő hátul van, kezelheti a kormányos is ha éppen egyedül hajózik. A többi szerelvény a kabintetőre került. Amíg a vitorlázó beállítja a grószt, addig az autopilot elviszi a hajót. Nagyon jó érzés ahogyan megindul. Tíz tonna komoly tömeg a Balatonon. A nagyvitorlát fel lehet húzni kézzel, csak akkor nézünk csörlőkar után, hogy szépen megfeszítsük, amikor már fönt van. Közben kitekerjük a génuát is és megindulunk. Úgy tör utat magának, hogy szétcsapja a hullámokat. Nincs hosszirányú billegés. A dupla kormány mellől jó a kilátás mindkét irányba. Nagyon szépen megyünk. Amíg a GPS megtalálja a holdakat próbáljuk kitalálni, hogy mennyi a sebességünk. Elhangzik a nyolc csomó is. Kiderül, hogy könnyedén futunk hat és fél csomóval szél ellen. Nem rossz egy cruisertől, igaz? Mi lett volna ha odafigyelnek a tervezéskor a hajó sebességére is? Ha minden igaz ezt is meglátjuk jövőre, amikor majd érkezik egy 45-ös a Performance sorozatból. Addig is élvezzük az Impression nyújtotta élményt.

 
 

A hófehér fedélzetet nyers tíkfával borították. Kétsoros korlát védi az utazót, amely nemcsak hátul, hanem oldalt is nyílik. A cockpit hullámvédője nagyon magas, ezért a külső oldalára egy lépcsőfokot építettek, hogy ne lépjünk túl nagyot. Itt a Balatonon ez nem túl érdekes, de a tengeren ez a cockpit rendkívül védett. Viharos időben azért itthon is jól meg lehet bújni a szélárnyékban. A korlát a hajó két sarkában széket formáz. A tágas fürdőplatformra két lépcsőfok vezet. Itt fürdőlétrát és hideg-melegvizes zuhanyt találunk. Visszafelé megkapaszkodhatunk a dupla achter valamelyikébe. Ma már természetes, hogy a hátsó ülésnek a középső eleme kivehető, amit mi az egyik tároló dobozba rejtettünk. A cockpit közepét egy kétoldalt lehajtható asztal uralja. Ami szokatlan, az a kabinfal osztottsága. Ide egy-egy ablakot helyeztek el, amelyek a hátsó kabinokat szellőztetik, emiatt a felső részt besülylyesztették.

 

A fedélzet alatt négyféle kialakítás közül választhatunk. Az alapverzióban két fürdőszoba és négy kabin található. Két kétszemélyes achter, egy orr és egy szimpla első kabin. Lehet még a szimpla kabin helyén egy harmadik fürdőszoba és a hátsó két kabin helyett egy hatalmas tulajdonosi kabin, illetve a kettő keveréke, vagyis szimpla kabin két fürdővel és tulajdonosi kabinnal. Ami szokatlan - és mindegyik kialakításban azonos - az a szalon és a konyha elrendezése. Itt azzal operál ügyesen Boris Lubej, hogy a kishajóknál szokásos tematikát követi a negyvennégyes berendezése során. Az eredmény egy nagyon kényelmes szalon és egy jól használható, funkcionális konyha

 

Miközben végigjártuk az Impression összes termeit azon gondolkodtam, hogy ezek a kommersz hajók miről is szólnak valójában? Hiszen a cruiserek és az úgynevezett verseny kialakítású túrahajók vitorlázóélmény tekintetében alig különböznek egymástól. Igazi, komoly versenyhajós élményt egyik sem ad. Ha pedig ez így van - márpedig így van -, akkor a cruiser az aki valóban önmaga. Az Impression 434-es pedig egy csodálatos jacht ebben az osztályban, amellyel könnyű együtt élni és jó vitorlázni. Hiszen azért van szükség a jól megtervezett "gyors" testre, mert egy jó hajóval sokkal könnyebb és kényelmesebb hajózni, mint egy rosszal. A jó hajó nem tör ki, kényelmesen vezethető. Az Impression ilyen.


L. F.
Fotó: Szekeres

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink